صندلی اداری ارگونومیک چه ویژگی هایی دارد؟

ویژگی های یک صندلی ارگونومیک

ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد دیگر، عمده ساعات روزانه خود را در محل کار و یا منزل پشت صندلی اداری خود نشسته باشید و همین هم باعث ایجاد عوارضی مانند درد ستون فقزات یا گردن درد و خستگی در شما شده باشد و حال قصد کرده اید تا یک صندلی اداری ارگونومیک برای محل کار و یا منزل خود تهیه کنید. البته که با تعمیر و بهبود صندلی اداری فعلی خود میتوانید به طور نسبی به ویژگی های آن دست یابید.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا به ویژگی ها و استاندارد های خاص یک صندلی اداری ارگونومیک اشاره کنیم پس با ما همراه باشید.

ویژگی های یک صندلی اداری ارگونومیک

ارتفاع نشیمنگاه صندلی ارگونومیک

ارتفاع نشیمنگاه صندلی ارگونومیک

اولین موردی که در خرید یک صندلی اداری ارگونومیک مهم است و شما باید حتما به آن دقت کنید ارتفاع نشیمنگاه صندلی اداریتان است. ارتفاع صندلی باید به اندازه‌ای باشد که برای نشستن بر روی آن و قرار دادن پاهایتان بر روی زمین مشکلی نداشته باشید که البته این ارتفاع میتواند برای افراد متفاوت بسته به قد آنان متفاوت باشد. ضمن اینکه به فرم بدن و وضعیت لگن نسبت به پاها هم بستگی دارد. چراکه باید لگن و زانو به صورت 90 درجه قرار بگیرند و پاهای شما هم خیلی راحت به زمین برسد.
با اینکه مشخص‌کردن دقیق این ارتفاع سخت است، ولی به‌طور کلی و عمده ارتفاع مناسب را میتوانید یک چهارم ارتفاع بدن در نظر بگیرید. البته برخی هم معتقدند این مقدار میتواند بین 40 تا 55 سانتی‌متر باشد.

پشتی صندلی ارگونومیک

پشتی یک صندلی اداری بخشی است که به طور عمده کمر و قسمت بالا تنه فرد را در برمیگیرد و نقش مهمی در سلامتی ستون فقرات فرد ایفا میکند. میزان حرکت پشتی با توجه به حالت نشستن شما بین ۱۰ الی ۳۰ درجه در متحرک است و این مقداری مناسب برای تحرک شما در نشستن روزانه تان است. همچنین وجود قسمت برآمدگی پایین صندلی برای پر کردن گودی کمر از نکات ارگونومیک بودن صندلی اداری است. از دیگر موارد قابل تنظیم در صندلی اداری ارگونومیک حرکت به طرفین است که برای بعضی از مدل‌های این نوع صندلی اداری تعبیه شده است که البته لازم به ذکر است که بیشتر جنبه تبلیغاتی برای محصول دارد.

 چرخ ها

چرخ ها متداول ترین بخش یک نوع صندلی اداری به حساب می آیند که شما باید حتما در هنگام خرید یک صندلی اداری ارگونومیک به آنها توجه کنید. که یک صندلی برای جابه­ جایی آسان بر روی سطوح مختلف باید از کیفیت بالایی در چرخ ها برخوردار باشد. اما می­دانید که همه چرخ­ ها به طور یکسان و به یک منظور و یک کیفیت ساخته نشده ­اند؟

برخی چرخ­ ها برای سطوح سخت مانند چوب و کاشی و برخی دیگر برای فرش ساخته شده­ اند. اطمینان حاصل ­کنید که در هنگام تهیه محصول صندلی اداری ارگونومیک چرخ­ های صندلی شما مناسب کف محل کار شما باشد. به طور کلی، کف سخت نیازمند چرخ نرم­ تر است تا کشش بیشتری ایجاد کند. کف پوشیده ­شده از فرش، نیازمند چرخ سخت ­تر است تا مقاومت کمتری را در هنگام حرکت ایجاد شود.

چرخ های صندلی

محل نشستن کشویی

اغلب در فروشگاه­ های اصلی صندلی ارگونومیک این ویژگی را پیدا نخواهید کرد. با این حال، بیشتر خانم­ ها به صورت ویژه از این ویژگی سود می­برند. از آنجا که معمولا خانم­ ها پاهای کوتاه ­تری دارند، در نهایت ناچارند روی صندلی خود متمایل به جلو بنشینند که این موضوع سبب میشود که در هنگام نشستن پشت آن­ها بدون تکیه ­گاه بماند و همین امر باعث کمر درد در آنها میشود. با کشویی بودن محل نشستن می­توان عمق محل نشستن را کوتاه کرده و در نتیجه از راحتی بیشتری در ناحیه­ کمر برخوردار شد.

دسته یک صندلی ارگونومیک

شاید دست‌ها به طور مستقیم با صندلی در ارتباط نباشند ولی هنگام کار به صورت طولانی مدت و مستمر فشار زیادی به آنها وارد میشود. بر همین اساس دسته صندلی اداری ارگونومیک طوری طراحی میشود که بتوانید به صورت راحت دست‌هایتان را بر روی آن ها قرار دهید و استراحت کنید. البته در برخی از مدل‌ها دسته‌ های صندلی ارگونومیک قابلیت تنظیم را از طرف شما دارد تا به دست‌، کتف، ساعد و آرنج‌ها فشار نیاید.

مکانیزم شیب چرخان

شیب چرخان و یا (Swivel Tilt) یک ویژگی در صندلی های ارگونومیک است که امکان تغییر زاویه نشیمن و تکیه گاه صندلی را با نسبتی یکسان برای شما محیا میسازد. به زبان ساده تر با فشردن دستگیره این مکانیزم میتوانید زاویه نشیمن و تکیه گاه را در حالت دلخواه قرار دهید و سپس قفل آن را قفل کنید.

به طور عمده بیشتر آسیب­ های ستون فقرات زمانی اتفاق می افتد که به دفعات زیاد و به طور مستمر در یک حالت بد بر روی صندلی اداری بنشینیم. شیب چرخان (تیلت)، فشار ناحیه ­ی پشت را کاهش داده و باعث جابه­ جایی بیشتر مایعات بدن را میشود.

مکانیزم صندلی چرخان

دارای باکیفیت ترین موارد به کار رفته

اصولا یک صندلی مناسب ارگونومیک باید از مواد اولیه و متریالی عالی ساخته شده باشد تا برای مثال مانع از تعریق پشت کاربر شود. البته طبیعتا با افزایش کیفیت مواد به کار رفته در ساخت صندلی ارگونومیک قیمت تمام شده برای صندلی هم افزایش می‌یابد. معمولا برای تولید انواع سطح بالا صندلی های اداری ارگونومیک، از چرم یا مخمل استفاده میشود.

مفصل گردشی

همه صندلی های اداری ارگونومیک باید در ناحیه ای که پایه به نشیمنگاه متصل میشود دارای یک مفصل گردشی باشند که برای کاربر به راحتی قابل چرخش باشد و به آن اجازه دهد تا بدون کشیدن بدن خود، به تمام زوایا و نواحی میز کار خود دسترسی داشته باشد.

پایه‌های صندلی ارگونومیک

میتوان گفت که تمامی صندلی‌های ارگونومیک اداری ساخته شده دارای پایه‌هایی متحرک هستند. استفاده از چرخ‌های روان و با کیفیت برای این صندلی‌ ها بخشی کاملا لازم و ضروری است. زیرا کمتر کسی را میبینید که در هنگام کار و در زمان طولانی و مستمر پشت میز خود به صورت ثابت بنشیند و بدون حرکت کار خود را انجام دهد!

پایه‌ها باید همواره قابل تنظیم باشند و کار تنظیم ارتفاع صندلی را انجام دهند.

پایه های صندلی ارگونومیک

در نهایت استاندارد بودن یک محصول یعنی رعایت حداقل نکات برای استفاده عموم کاربران. اما وقتی از ارگونومیک بودن یک محصول صحبت میکنیم منظورمان این است که با اصول و علم همه شرایط را برای بهترین بودن کیفیت آن کالا فراهم کرده ایم.

در مورد صندلی اداری نیز به همین منوال است. صندلی های استاندارد حداقل نکات ایمنی و رفاهی را رعایت میکنند، اما صندلی ارگونومیک تمامی شرایط برای رفاه و آسایش را براساس پژوهش و علم برای مصرف کننده فراهم میکند.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    مشاوره و استعلام قیمت (کلیک کنید)